Skip to main content

Boeking gemaakt in een onjuist boekjaar

Er bestaat een kans dat je een boeking invoert en daarbij per abuis een verkeerde datum kiest. Wil je ontdekken hoe je de boeking kunt terugvinden? Blijf dan dit artikel lezen.

Als je een verkeerd boekjaar invoert dan waar je feitelijk in bezig bent, belandt de boeking in een verkeerd boekjaar. Deze fout kan eenvoudig worden hersteld door de boeking te lokaliseren en de datum van de boeking te wijzigen. Hoe vind je de boeking?

Let op: deze optie is niet beschikbaar in SnelStart Web.

Boekingen anders sorteren in het dagboek

De eenvoudigste methode is om een andere sorteerorder te kiezen in het dagboek waar je actief bent, vooral als de boeking recent is gedaan. Ga naar Boekhouden en selecteer Boekhouden. Open het dagboek waarin je de verkeerde boekingsdatum hebt ingevoerd. Kies bovenaan het dagboekkader de sorteerorder: invoer; datum, per maand of markering.

De meest recente boekingen worden nu bovenaan weergegeven, ongeacht het boekjaar. Kies de foutieve boeking, wijzig de boekingsdatum en bewaar de boeking.

Zoeken in het boekhoudvenster

Als je de datum weet die je hebt gebruikt, of het bedrag van de boeking (of beide), dan kun je door te zoeken op datum en/of bedrag de boeking terugvinden. Ga naar Boekhouden → Boekhouden. Klik op het vergrootglas Zoeken aan de rechterkant van het dagboekkader. Vul de datumvelden in. Gebruik dezelfde datum als je de exacte boekingsdatum weet. Voer eventueel ook het bedrag van de boeking in en andere informatie die je hebt. Selecteer vervolgens de boeking in de lijst en klik op Ga naar boeking.

Pas de boekingsdatum aan en selecteer Opslaan.

sterknetwerk snelstart verkeerd boekjaar jpg2